lördag 8 mars 2008

Dialektala essenser


Gôtt- detta valde visst vi göteborgare till göteborskans ord nummer ett.
"Det ska va gôtt å leva", sjöng ju Roy o Roger, och visst, det ligger väl nåt i det, men idag skulle jag hellre vilja välja fram ett dalsländskt ord, bara för att beskriva dagsformen:
Klôve- (klant) i mitt fullproppade huvud har ännu ett problem hoppat in.
Jag har slarvat bort min älskade plånbok.
Under 8 år har den stått trogen vid min sida, och inte slitits över huvud taget.
Jag har letat, överallt, till och med i min kompis Joannas sopor, något som hon tyckte var så äckligt att jag inte ens talat om att jag gick till så drastiska åtgärder. I hennes förening finns 120 lägenheter, och det var genom deras sopor jag i morse mycket försiktigt kollade runt.
Nu vet du, Joanna...
Jag ska låta det gå, bort, bort. Världsliga ting.

För en vacker film om Dalsland, och om vardagens liv där för sisådär 60 år sedan, långt innan varken jag eller min plånbok hade landat på vår jord, går att titta på:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=48207&a=534622

Googlade på dalsländska ord, och läste en lång härlig lista.
Så förutom Klôve, så blir dagens ord:

Pillesmiskete
= lurig
Har aldrig hört någon yppa det, men det var kul att skriva.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha... din lilla luring! och här satt du och slurpade kaffe och höll minen efteråt... hahaha..

annatjata sa...

Ha! Å gôtt var det också!