torsdag 9 juli 2009

Ljuset i tunneln



Även om min svärmor idag ringer och säger att hon har en teori,
en gammeldags sådan,
om hur vi ska få trotsdottern över tröskeln med oss.
Eftersom jag sa att jag gärna mottog tips,
så får jag stå mitt kast,
även om jag nu i efterhand bara inte vill höra. Alls.

Nu är hon i Dalsland,
hos mormor,
leker med dockorna Ingela och Malin.
Hon skrattar och sjunger när mamma ringer och säger att hon är ljuvlig.
Hon äter som en häst.
Fiskbullar och potatis.

Här i stan, råder lugnet,
hämtmat och regn.
Kärlek och lugn.
Och Ikea.

I vårt kök finns ett rutigt golv, porslinsho och ett sprillans nytt vitt kök.
På ön ligger en Sköna hem som jag ska läsa ikväll. Lugn och ro.
Jag tänder ljuslyktan och ställer på bänkskivan,
och känner att i slutet av tunneln,
bortanför alla trösklar,
så står den bättre halvan av mig och ler.

3 kommentarer:

Joanna sa...

Nu är man allt bra nyfiken va! :-)

Anonym sa...

Hmm, dockor som heter Ingela och Malin... Ska vi känna oss smickrade, eller?
/kusin Malin, Ingelas dotter

Calii sa...

Vad representerar den gubben som tränar för ord?:O